Rozhodol si sa študovať na univerzite v Dánsku, bol si prijatý, a teraz sa tešíš na novú krajinu a školu, nové priateľstvá a zážitky? Popri pocitoch nadšenia a nedočkavosti, je dôležité pripraviť si na príchod do Dánska všetky nevyhnutné dokumenty a po príchode vybaviť na úradoch všetko potrebné. Nižšie sa dozvieš na čo netreba zabudnúť a ako pri tom postupovať.
- Residence Permit
- Dá sa vybaviť aj počas Welcome weeku na škole, ale môžeš si oň požiadať aj sám/sama
- Dokumenty, ktoré potrebuješ, si privrav už doma pretože sa potom od toho odvíja vybavovanie ďalších vecí. Celý proces získania Residence Permitu môže trvať aj mesiac!
- Vždy si musíš na úrade (Danish Agency for International Recruitment and Integration – SIRI) dopredu booknuť appointment! Určite sa pozri, kedy majú voľné termíny, keďže niekedy môžeš na voľný termín čakať aj pár týždňov – Book an appointment
- Vždy treba na úrad doniesť ID alebo pas
- Žiadosť si môžeš vytlačiť a vypísať na úrade (SIRI) vo vybraných mestách alebo ju vyplniť online (Online application) a následne prísť osobne na úrad (SIRI), kam donesieš potvrdenie o podaní žiadosti spolu s reference number, ktoré bude vygenerované po podaní žiadosti
- Ku žiadosti je potrebné priložiť potvrdenie o prijatí na dánsku univerzitu a Declaration of self-support
- Žiadosť na vytlačenie, declaration of self-support a viac informácií nájdeš tu – EU residence as a student
- CPR number (niečo ako naše rodné číslo, ktoré potrebuješ na otvorenie účtu v banke alebo na dane)
- Po získaní Residence Permitu si môžeš požiadať o CPR number, tiež sa vybavuje na úrade (SIRI)
- Na vybavenie CPR number potrebuješ: Residence Permit, ID alebo pas, dôkaz o tvojej dánskej adrese (rental contract)
- Yellow card
– Dá sa vybaviť na úrade naraz so CPR number a bude obsahovať meno a adresu doktora, ktorý ti bude v Dánsku pridelený
- MitID
– Keď získaš CPR number, musíš si ešte vybaviť MitID – budeš mať špeciálny mail, cez ktorý budeš komunikovať s úradmi. Povedia ti o tom viac na úrade pri vybavovaní ostatných vecí a do mobilu si treba stiahnuť MitID aplikáciu
- SU štipendium
– Od dánskej vlády môžeš získať SU štipendium ak budeš pracovať minimálne 10-12 hodín do týždňa, minimálne 10 po sebe idúcich týždňov nepretržite. Môžeš oň požiadať online alebo aj poslať papierovú žiadosť cez International Office v škole. Ale požiadať oň môžeš až keď si nájdeš prácu – ku žiadosti je potrebné priložiť podpísanú zmluvu so zamestnávateľom, kde bude uvedené, že budeš pracovať aspoň tých 10-12 hodín týždenne. Ak ti štipendium schvália, ale ty nesplníš podmienky, budú od teba žiadať peniaze späť, takže je dobré tých prvých 10 týždňov dodržať. Po 10-tich týždňoch si už môžeš zobrať dovolenku, ak s tým zamestnávateľ súhlasí, ale musíš si v práci vypýtať potvrdenie, ktoré odošleš cez eboks alebo International Office v škole na SU Office a SU budeš dostávať aj počas dovolenky – maximálna doba dovolenky za rok je 6 týždňov. Viac si o tom môžeš prečítať na tejto stránke: SU for an EU worker
– Najneskôr 3 týždne po tom, ako požiadaš o SU, musíš vyplniť žiadosť o equal status – je dobré spraviť to naraz
– Tu nájdeš celý postup: How to apply for SU
- SKAT
– Cez SKAT sa riešia dánske dane. Ak začneš pracovať, musíš si vytvoriť skat card. SKAT musíš kontaktovať telefonicky, informovať ich o predpokladanej výške príjmu za rok a oni ti podľa toho nastavia dane. Ak budeš pracovať a poberať SU, dane si nastav nasledovne: ak máš príjem menší ako SU, nastavíš si 38% daň na príjem z práce a 8% daň na SU. Ak máš príjem vyšší ako SU, nastav si to naopak.
Štúdium v Dánsku si určite užiješ naplno! Držím ti palce s vybavovaním. Najmä sa neboj požiadať o pomoc a nezabudni sa pýtať! 🙂