Ako mi špeciálny kurz pre učiteľov v zahraničí zmenil pohľad na vzdelávanie

Jazykové pobyty v zahraničí
Niekedy človek musí vystúpiť zo svojej komfortnej zóny, aby zistil, že nedosiahnuteľné môže byť reálne, a že niečo hrozivo vyzerajúce, je zvládnuteľné. Takou bola pre mňa aj predstava, že pocestujeme za vzdelaním na Maltu, že predtým napíšeme a podáme projekt, ktorý bude spĺňať vysoké nároky, a že strávime slnečný, na skúsenosti plnohodnotný týždeň na ostrove plnom slnka, prívetivých ľudí z celého sveta a krásnej architektúry, histórie a kultúry. Ako mi teda špeciálny kurz pre učiteľov v zahraničí zmenil pohľad na vzdelávanie?

V januári sme absolvovali školenie vďaka našej Národnej agentúre SAAIC k podávaniu žiadostí o grant cez Erasmus+, vo februári sme projekt behom pár dní napísali a podali žiadosť, čo pre nás nebolo tak náročné, pretože sme vedeli, čo naši kolegovia, žiaci a škola potrebuje, v čom chceme napredovať a v čom sa chceme zlepšovať. Koncom mája sme už vedeli, že bol náš prvý pokus schválený a veľmi kladne hodnotený a prví učitelia vycestovali do Írska už koncom júna. My s kolegyňou koncom júla. 

Pred odletom na Maltu sme mohli využiť aj novinku SAAIC – jazykovú podporu v podobe otestovania v angličtine a využiť jazykové náučné materiály Online Language Support. Mnohé mobility vyžadujú istú úroveň jazyka a vďaka tejto platforme som zistila, že moje jazykové znalosti budú dostatočné, a to nie som učiteľ angličtiny. 

špeciálny kurz pre učiteľov v zahraničí

Samotné vzdelávanie v ETI prebehlo bezproblémovo, prekonala som samú seba v angličtine a zistila, že sa nemusím báť komunikovať, odbúrala som tak jednu zo svojich celoživotných obáv. Výučba sa realizuje v malých skupinkách (v lete to bolo od 3 do 8 účastníkov). Môj pobyt trval päť pracovných dní a realizoval sa formou workshopov (praktických aktivít) od 09.00 do 14. 30 hod., ktoré zahŕňali brainstorming, analýzu a riešenie problémov v párovej práci a skupinovej práci. Cez cvičenia som si uvedomila každodenné prekážky žiakov s poruchami učenia (ktoré nekončia vyučovaním). Školiteľka od nás po každej aktivite vyžadovala spätnú väzbu na danú aktivitu, diskutovali sme o problémoch, s ktorými sa bežne stretávame vo svojej pedagogickej praxi. 

Počas jednotlivých dní sme sa venovali benefitom, ktoré môžu ponúknuť žiaci s poruchami učenia celej triede. Uvedomili sme si, že je dôležité nastaviť systém vzdelávania, ktorý by sa prispôsobil potrebám žiakov s poruchami učenia tak, aby mali prístup k vzdelávaciemu obsahu rovnako ako ostatní žiaci, nakoľko sa ich neúspech odzrkadľuje aj na ich pracovnom živote (vysoké percento ľudí s poruchami učenia je trestne stíhaných, nezamestnaných a pod.). Zisťovali sme, aké sú prieniky medzi jednotlivými poruchami učenia, v čom sú si podobné a v čom odlišné, zdieľali sme digitálne aplikácie, ktoré učitelia úspešne používajú vo vyučovaní. Taktiež sme uvažovali o tom, ako musí byť usporiadané prostredie a učebné texty, ktoré by vyhovovali potrebám žiakov s poruchami učenia, vyskúšali sme si konkrétne nástroje (typy úloh), ktoré podporujú spoluprácu a komunikáciu žiakov, rozvíjajú ich silné stránky, vytvárajú priestor na úspech či lepšie motivujú k učeniu. 

Vysvetľovali sme si aj to, aké sú odlišnosti vo fungovaní mozgu. Školiteľka zdôrazňovala, že mozog je v podstate rovnaký, avšak niektoré jeho funkcie môžu pracovať inak (odlišné u dyslektika, iné u autistu), neurónové spojenia, multitasking, citlivosť na vonkajšie zmyslové podnety (svetlo, hluk, vône). Stretla som učiteľov z rôznych krajín a dozvedela som sa, ako funguje ich vzdelávací systém. 

Po výučbe sme chodili na výlety, dva sme mali v cene (hlavné mesto Valletta, ďalšie Mdina), jeden celodenný na ostrov Gozo sme si doplatili a posledný deň sme sa samé vybrali do národného akvária. Nehovoriac o kúpaní v mori, človek si našiel pláž, ktorá mu vyhovovala a boli dostupné kamenné, s drobným pieskom i kamienkami a to neďaleko ETI. Na každom kroku boli reštaurácie a kuchyne od výmyslu sveta, veľmi mi chutila chobotnica, indická i talianska kuchyňa a rybie špeciality. ETI sa o nás postarala, zabezpečila transfer, aj sprievodcu počas výletov, študentskú zľavovú kartu, aj stravu v mieste vzdelávania. 

Osobne by som chcela povzbudiť na mobilitu aj tých, čo sa obávajú zlyhania.  Uvedomujem si, o čo všetko by som prišla, keby som sa neodhodlala prekonať samú seba. Veľká vďaka našej národnej agentúre SAAIC a programu Erasmus+ za možnosť a prostriedky na vycestovanie a osobný i profesionálny rozvoj, ktoré určite zužitkujeme v našej každodennej práci. Ďakujeme a tešíme sa na ďalšie mobility!   

Autor